Марина Порошенко: «Рівень інклюзії в освіті – показник ступеня розвитку держави»
Марина Порошенко взяла участь у засіданні круглого столу «Інклюзиве навчання в Україні: реалії та перспективи». Захід проходив за ініціативи дружини Президента України та за сприянням Уповноваженого Президента України з прав дитини Миколи Кулеби.
Основна мета заходу – конструктивний діалог та координація спільних зусиль влади й громадськості задля суттєвих змін в розвитку інклюзивної освіти в державі.
В обговоренні проблематики круглого столу взяли участь заступник Міністра освіти і науки Олег Дерев’янко, заступник Міністра охорони здоров’я Віктор Шафранський, перший заступник Міністра соціальної політики Василь Шевченко, голова Комітету ВРУ з питань науки і освіти Лілія Гриневич, представники громадських організацій та практики в інклюзивній освіті.
У вітальному слові Марина Порошенко наголосила, що діти з особливими потребами, мають такі ж права, як і всі інші громадяни, а тому повинні мати й рівні можливості на освіту, працевлаштування, участь у культурному і соціальному житті. «Саме рівень інклюзивної освіти є показником ступеня розвитку держави», - зауважила дружина Президента.
Пані Порошенко закцентувала увагу присутніх на тому, що шлях запровадження інклюзивної освіти в Україні – тривалий: «Але особливі діти не можуть чекати, бо вони ростуть, а ми втрачаємо безцінний час. Тому якщо сьогодні ми почнемо вирішувати ці питання, то вже завтра отримаємо перші результати».
За словами Лілії Гриневич, вкрай важливо, що процес запровадження інклюзивного навчання в Україні взяла під свій патронат дружина Президента.
Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба підкреслив, що чинна система освіти дітей з обмеженими можливостями показала свою неефективність: «У той же час, спеціальна освіта не може задовольнити потреби всіх дітей з особливими потребами, тому єдиним шляхом вирішення проблеми є розвиток інклюзивної освіти. Кожна дитина повинна стати корисним членом для суспільства, а не його тягарем».
Представники громадських організацій також відзначили важливий крок Марини Порошенко до координації зусиль влади й громадськості, які в питаннях втілення інклюзивної освіти мають стати стратегічними партнерами.
Присутні ділилися власним досвідом запровадження інклюзивного навчання. Вони відзначили, що пріоритетними завданнями інклюзивної освіти є своєвчасна соціалізація дітей з обмеженими можливості, їх адаптація до самостійного дорослого життя, надання можливостей для їх повноцінної участі у житті суспільства.
Серед ключових проблем інклюзії в Україні учасники круглого столу назвали неготовність соціуму приймати особливих дітей, неоднозначне ставлення до інклюзії самих вчителів, відсутність кадрового забезпечення асистентами вчителя та недостатність фінансування.
У результаті учасники домовились найближчим часом обмінятися пропозиціями та рекомендаціями щодо запровадження інклюзивної освіти, а також створити постійно діючу міжвідомчу робочу групу, завданням якої буде напрацювання єдиного механізму втілення інклюзії по всій Україні.
Довідка: Серед представників громадськості та практиків інклюзивної освіти були керівники комунального закладу Львівської обласної ради «Навчально-реабілітаційний центр «Левеня», Київського палацу дітей та юнацтва, Центру раннього розвитку «Гармонія Дитинства» м. Житомир , Центру соціально-трудової, професійної та медико-соціальної реабілітації інвалідів, дітей інвалідів та молодих інвалідів м. Бровари, Білоцерківського дитячого оздоровчого центру «Шанс», Асоціації батьків дітей з аутизмом, громадських організацій «Родина», «Відчуй», «Інститут реабілітації та соціальних технологій», Всеукраїнської благодійної організації «Даун Синдром» та Благодійного фонду Наталії Крючкової «Долоні щастя».
Джерело: Адміністрації Президента України